maandag 22 oktober 2012

2012 Vakantie Zuid - Duitsland

2012 Vakantie
Zuid-Duitsland

We zijn van half september tot half oktober naar Zuid-Duitsland geweest. Na een tussenstop op een camping net onder Keulen, zijn we de volgende dag doorgereden naar Titisse in het Zwarte Woud. Het was daar droog weer met regelmatig zon. Maar wel een stevige wind en 's nachts koelde het behoorlijk af. Maar met de zon erbij was het voortreffelijk weer om te wandelen en/of te fietsen. Overdag liep de temperatuur nog wel op tot een graad of 22. We hebben hier meer gewandeld dan gefietst omdat de bergen toch wel tegenwerkten. Maar het mooie daar is, dat je gratis met het openbaar vervoer kunt. Zowel bus als tram en trein. Dus mooie wandelingen door de bergen naar een volgend dorp, en dan met de bus weer terug. Of, met de fietsen in de trein (konden niet in de bus), en dan een stuk verder naar een station en dan weer met de fiets terug. Hadden we bewust zo uitgekozen omdat het met de trein behoorlijk naar boven ging en dan konden we op de fiets weer naar beneden. Hoewel daar dan ook hier en daar nog pittige stukken tussen zaten. Na ca. 2 weken werd het weer minder. Het zou herfstachtig worden. Dus zijn we verder getrokken naar het zuiden, richting Bodensee. We zijn daar naar toe gegaan via Schaffhousen om daar de watervallen in de Rijn te zien. Een spectaculaire belevenis. Ze kunnen niet tegen de Niagara watervallen op maar het komt in de buurt. Vanaf daar zijn we doorgereden naar Immenstaad aan de Bodensee. Prachtig weer met temperaturen van 24 - 25 graden en volop zon. We hebben daar in tegenstelling tot Titisee meer gefietst dan gewandeld. Je kunt daar prachtig langs het meer fietsen, en het bergterrein is niet zo bergachtig dan in het Zwarte Woud.
Door het mooie weer hebben we daar nog flink genoten. Maar ook daar komt een keer een eind aan, en zijn we weer op weg gegaan naar het Noorden. Een tussenstop in Venlo gemaakt op een camperplaats. Omdat het weer daar ook nog goed was hebben we daar nog een dag extra doorgebracht. En we kwamen op het idee om Duitsland nog een keer in te gaan naar Issum, waar een neef van Erna woont. We hebben een camperplaats daar in de buurt opgezocht en toen 's avonds op de fiets naar Issum. Een grote verrassing dat we plotseling voor de deur stonden. De volgende dag zijn we afgereisd naar Noord Nederland. Maar eerst nog even via Heerde. Daar wonen mensen die we in Duitsland bij Titisee tegen gekomen waren, en ons een blad met informatie over de omgeving hadden geleend. Maar toen zij van de camping weg gingen waren wij die dag niet op de camping. 's Avonds vonden we een briefje met de boodschap dat we het boekje wel mochten houden. Als zij weer in de buurt waren kochten ze wel een nieuwe. Maar het was voor ons een kleine moeite om bij Heerde even van de snelweg af te gaan en bij hun langs te rijden. Ook voor hen was het een grote verrassing dat we er aan kwamen. We hebben nog even wat oude belevenissen opgehaald, en na een kop koffie / thee weer verder naar huis.

Ik heb foto's van deze reis op mijn Picasa-webalbum staan.

Om deze te bekijken even op: