dinsdag 11 oktober 2011

Vakantie 2011 Frankrijk

VAKANTIE 2011
FRANKRIJK

Als je onze foto's wilt bekijken.
Dan even op de onderstaande link klikken:

Foto's Vakantie 2011 Frankrijk

We zijn op 13 september met onze camper vertrokken naar het zuiden. Het weer in Nederland is er niet beter op geworden, en we willen nog even een poosje genieten van de zon. Onze bedoeling was om voor een maand te gaan, maar we moeten vóór 10 oktober weer terug zijn want dan trouwen Ronald en Nienke, en dat willen we natuurlijk niet missen.
We vertrekken via Duitsland naar beneden, en gaandeweg wordt het weer al iets beter. Als we in Zuid-Duitsland zijn hebben we de keuze om naar links (Italië - Kroatië) of naar rechts (Frankrijk - Spanje) te gaan. Omdat de berichten uit Frankrijk zo goed zijn besluiten we om weer naar Frankrijk te gaan. We zijn er al verschillend jaren geweest en het bekoord ons steeds weer. Een prachtig land. Dus gaan we rechtsaf richting Luxemburg. Op een camping in Kockelscheuer (aan de rand van de stad Luxemburg)hebben we al een paar keer gestaan en het bevalt ons daar steeds goed. Vriendelijke eigenaar, nette camping en een goed verzorgd en verwarmd toilet gebouw. Het weer is al behoorlijk verbeterd. Het is nog niet warm (20 gr.) maar wel zonnig en droog. We besluiten om hier eerst een paar dagen te blijven. Kunnen we nog weer een keer op de fiets de stad in. Luxemburg is een gezellig drukke stad met veel bezienswaardigheden. En ook een mooie fietstocht in de omgeving is nooit weg. Aan het eind van de week meld het weerbericht toch weer regen voor deze omgeving. Frankrijk is nog steeds 25-30 gr. dus we gaan maar weer opweg naar het zuiden. Ons oog is gevallen op Auxonne. Dit ligt in de buurt van Dijon aan de Saône. Ook wel bekend als ""de juweel van de Saônevallei"" en tweede stad van de Haute-Saône"". Strategisch gezien was Auxonne een belangrijke vestingstad tijdens de Middeleeuwen. Vandaag de dag is het een marktstad maar het huisvest nog altijd de barakken van het 512e Regiment du Train, het oude wapenarsenaal, de Notre Dame-kerk (15e en 16e eeuw), en het kasteel van Auxonne inclusief het Napoleon Bonaparte-museum. Auxonne is ook bekend geworden door een zekere jonge luitenant genaamd Napoleon Bonaparte, die bracht een aantal van zijn jongere jaren door in de destijds miltaire school voordat zijn aspiraties verder reikten …
We hebben hier gewandeld door de stad en gefietst door de omgeving. Maar na een paar dagen (weer tegen het weekend) werden de weerberichten er hier ook niet beter op. Het kon na het weekend wel 13 graden worden (brrrrrrr) In het zuiden is het nog steeds 30 graden.... Dus weer achter het stuur en verder naar het zuiden. Een dag reizen door de bergen wil zeggen dat we ongeveer 500 km. kunnen afleggen. Als we dit uitmeten komen we ergens onder Genéve uit. We zoeken een camping in de plaats Doussard in de Haute-Savoie. Doussard ligt ook op een steenworp afstand van het mooie meer van Annecy. Het weer is hier vanaf de eerste dag direkt al zonnig en warm. Het is een prachtige omgeving met mooie uitzichten op diverse bergtoppen. In Doussard is een centrum voor Paragliding (Aeroslide Paragliding) of te wel, met een soort parachute van de berg naar beneden zweven op de thermiek. De kunst is dan om precies bij de vlag op het landingsveld neer te komen. Sommige mensen hadden een soort van ventilator op de rug waarmee ze een behoorlijke tijd konden rondvliegen. We hebben een fietstocht van ca. 45 km. rond het meer van Annecy gemaakt. Eerst naar Annecy. Dat was een mooi fietspad dat ze hebben aangelegd van Annecy naar Albertfille. Vanaf Annecy aan de andere kant van het meer ging het behoorlijk op en neer door de dorpen. Daar waren nog geen fietspaden en moesten we gewoon over de weg waar ook het andere verkeer langs gaat. Was soms best vermoeiend maar wel mooie uitzichten. We hadden een heel voldaan gevoel toen we weer op de camping waren. Het was een mooie tocht. Onze volgende fietstocht was naar Seythenex. Daar zou een grot en waterval te bezichtigen zijn. Eerst over het fietspad naar Albertfille richting Faverges. Vandaar de bergen in richting grot. De laatste 4 km. waren te stijl voor ons. Dus lopen naast de fiets. Het was al vermoeiend om te lopen zo steil naar boven, maar om de fiets ook nog mee te zeulen was helemaal vermoeiend, en de temperatuur was inmiddels 28 gr. Toen we eindelijk bij de grot aankwamen was het hek gesloten met de mededeling dat ze net 3 dagen terug waren dicht gegaan. Welkom in mei 2012!! We zijn nog een eind de berg op geklommen om de waterval te zien maar hoewel we hem wel konden horen razen hebben we hem niet kunnen zien. Ook dat moest via de ingang naar de grot. Alle moeite voor niks. Nou ja, niks, we genoten wel van de prachtige uitzichten. Op de fiets weer terug naar Faverge duurde maar 10 minuten. Met een gangetje van zo'n 40 km/uur was dat zo bekeken. We hebben daar toen maar een terrasje genomen en daarna de winkelstraten bezocht.
Later hebben we nog een waterval in de bergen bij Angon bezocht. Eerst op de fiets naar Argon. Dan lopend de berg op. Het begon al meteen steil naar boven over een smal pad met groffe stenen en rotsblokken. Soms behoorlijk langs de rand van de afgrond. Gedeelten moesten we op handen en voeten. Anders hield je je niet staande. En de stenen rolden ook nog gemakkelijk onder je voeten vandaan. We kwamen onderweg ook wel fransen tegen, maar die hadden er net zoveel moeite mee dan wij. Dat gaf ons alweer een beetje genoegdoening. Maar de inspanning werd beloond met een mooi uitzicht op de waterval. Deze denderde tientallen meters naar beneden. Waar komt al dat water toch vandaan daar boven uit de berg? Van de waterval naar beneden ging eerst nog moeilijker dan naar boven, want nu moest je met een knik in de rug en stijve bovenbeen spieren naar beneden klauteren. Eindelijk weer terug beneden in het dorp hadden we ca. 6 km. gelopen maar de hadden er 4 uur over gedaan. En niet op een terrasje gezeten onderweg. Nee, dat hebben we na afloop even gedaan. Koffie en thee, en Erna moest natuurlijk nog haar ijsje..... lekker een poosje genieten aan het meer van het prachtige uitzicht. Lekker in de schaduw van een boom bij 28 graden ;-). Nog een paar dagen in de buurt van de camper op de camping doorgebracht, lekker genieten van het zonnetje. 's Nachts koelde het lekker af zodat je lekker kon slapen. 's Morgens om 9 uur kwam de zon over de berg en dan was het ook meteen een temperatuur om in de pyjama buiten te zitten om te ontbijten. En 's avonds om 6 uur verdween de zon achter de berg en dan moest bijna direct de trui aan. We hebben ruim 2 weken op deze camping gestaan, en we waren daarvoor al bijna 2 weken onderweg dus werd het weer tijd om richting het noorden te trekken. Via Annecy naar Mons en daarna via Bellegarde-sur-Valserine, Macon, Montceau-les-Mines naar Autun. Daar op een kamperplaats gestaan bij Mc. Donalds. Hadden we gelijk de mogelijkheid om weer even de e-mail op te halen. En daar kregen we het bericht dat Tieme Jonkers in Canada, een tantezegger van Erna, was overleden. Ja, dan ben je daar natuurlijk in gedachten steeds mee bezig. We hebben toen het besluit genomen om maar rechtstreeks naar huis te rijden. De volgende dag hebben we weer overnacht op de camping bij Luxemburg en toen via de Eiffel naar Duitsland. Omdat we langs een neef van Erna kwamen in Issum bij Duisburg, hebben we daar nog even een bezoekje gebracht. Daar hebben we de laatste nacht op de oprit overnacht. Het was inmiddels weer gaan regenen en waaien. Het Hollandse weer was weer helemaal terug. Maar we hebben 4 mooie weken gehad. Dat nemen ze ons niet meer af!!