zaterdag 5 juli 2014

2014 - Campervakantie Scandinavië

Campervakantie 2014

Trektocht door Denemarken, Zweden en Noorwegen.

We zijn op vrijdag  30 mei met onze camper vertrokken naar Denemarken voor een vakantietocht door Zweden en Noorwegen.
Op de camping in Denemarken (bij Gesten)(http://www.camping-gesten.dk/) waren we al eens eerder geweest in 2009. Dat is de camping waar toen een zoontje van de (Nederlandse)eigenaar (toen 3 jaar) bij ons kwam om broodjes pindakaas te eten omdat ze in Denemarken geen pindakaas hadden. Hij kon het zich niet meer herinneren maar zijn zus (toen 11) des te beter. En ze kunnen inmiddels bij hun in de supermarkt zelfs pindakaas kopen, maar niet zo lekker als die uit Nederland.
We zijn in Denemarken bij Kolding rechtsaf gegaan en via de eilanden Funen en Seeland naar Zweden.
Onze  eerste camping Björkänga Gård (http://bjorkanga.holidays.teliaweb.se/indexNL.htm) ligt in Zuid-Zweden bij het plaatsje Lövestad. Een Nederlandse boer die eerst naar Denemarken is gegaan en daarna naar Zweden. Een melkveeboer met 200 stuks melkvee en 3 melkrobots en wilde nog uitbreiden naar een 4e robot. Al het land rondom zijn boerderij, zover je kon kijken, was van hem.  En toen we daar een stuk van een lange-afstandswandeling (ca. 12 km van de boerderij) hadden gelopen, en we dit 's avonds vertelden vroeg hij of we daar ook jongvee hadden zien lopen in de natuur. Dat hadden we dus... en toen merkte hij heel nuchter op "die zijn óók allemaal van mij". Van hem hebben we ook geleerd dat er 2 soorten grasland zijn bij hun. Het land waar ze jaarlijks met de shovel de keien voor een groot deel tussen de grote rotsblokken weg konden halen, en dan als afscheiding met de buren als een grote stenen muur door het land laten lopen, was het hooiland. En het land waar je sneller het gras tussen de stenen weg kon plukken dan dat je de stenen kon opruimen was het weideland.
Van het zuiden zijn we daarna naar de oostkant gereden naar Visselfjärda, een dorpje in de gemeente Emmaboda in het landschap Småland en de provincie Kalmar län. We waren hier op de Nederlandse camping Bussamåla Bed & Breakfast (http://www.bussamala.com). De camping was net van eigenaar verwisseld, en was nu van Belgische eigenaren. We hebben hier diverse fiets- en wandeltochten gemaakt. Als je hier rondkijkt ontdek je dat iedere Zweed een eigen meer heeft. Honderden liggen er hier.
De volgende camping die we aandoen ligt ongeveer in het midden van Zweden tussen de 2 grote meren Vättern en Vänern bij het stadje Falköping. De camping (http://www.mossebergscamping.se) ligt op de Mosseberg, en we hebben een prachtig uitzicht over het stadje. Op de berg rond de camping ligt ook een soort park met veel wandelpaden, waar heel veel gebruik van gemaakt wordt door trimmers. Ook een klein meertje waar enorm veel gebruik van gemaakt wordt om te zwemmen en lekker te zonnen. Overal groepen mensen rond de barbecue of een houtvuur waar ze aan stokken broodjes aan het bakken waren. Schoolreisjes e.d. komen hier met bussen vol naar toe. En het meertje is niet veel groter dan de zwemplas in het Terhorsterzand. Er is wel een grote kiosk bij met een keuken en toilet gelegenheid (zelfs douches) We hebben hier gefietst en gewandeld. Toen ik de campingeigenaar er op wees dat er overal langs de wegen borden staan van overstekende Elanden, maar dat we er nog geen één gezien hadden wees hij ons een adres van een boer in de buurt die elanden bij zijn boerderij had lopen. Dus de volgende dag daar maar elanden gekeken.... Ja, als je in het noorden bent geweest en geen eland hebt gezien komt het ook niet goed. Ik heb wel begrepen dat ze er volop zijn, maar overdag liggen ze in de bossen te herkauwen en tegen de avond, 's nachts en in de morgen zijn ze actief.Dus moet je dan de natuur in, alleen dan zijn de muggen en knutten ook heel actief. Ze komen hier voor met een dichtheid van 700 per vierkante meter.  En aangezien ik geen iemker-tenue bij me had, hebben we dit maar niet ondernomen.
Na het bezoek aan de elandenboer zijn we verder gereden naar Alevi-camping (http://www.alevi-camping.com/nl/home) in het noorden van Värmland aan de rivier Klaralven tussen Eksharad en Stollet. We hebben hier maar één nacht gestaan want ze hadden onlangs een overstroming gehad en de hele camping had blank gestaan met tot gevolg dat het er nu stikte van de muggen en knutten. Deet hielp maar 5 minuten. Ze vraten je letterlijk helemaal op. We hebben nog een poosje bij een Duits echtpaar zitten praten die met een zelfgebouwd houtvlot de rivier afzakten. Een afstand van ca. 100 km.waar ze een week over deden. Het was een ideaal van de vader die dit al heel lang een keer wilde doen. En op mijn vraag of de kinderen (dochter en zoon) het ook leuk vonden zij hij "ze hebben geen keus". Maar dit was voor hem ook eens maar nooit weer. Naast het vlot hadden ze ook een kajak, waar de vader in iedere bocht in moest om aan de overkant een lang touw aan een boom te knopen om het vlot op die manier al trekkend de bocht om te krijgen. Anders bleef hij in de draaikolk in de bocht rondjes draaien. Of als er een omgewaaide boom in het water lag waar het vlot tegen aan dreef moest hij ook aan het werk om met de kajak het vlot weer los te krijgen. Hij had blaren in zijn handen, maar dat nam hij voor lief. Hij had hiervoor gekozen. Maar het hoefde geen tweede keer! Ze vaarden steeds van camping naar camping aan de rivier want dat was hun enige sanitair wat ze hadden. En óók zij waren helemaal bont van de muggenbeten. Wij zijn vandaag maar weer in de camper verder gegaan richting Noorwegen. We volgen de 62 door Noord Torsby naar de Noorse grens. Over de grens veranderd de weg in 26 die we volgen tot Trysil. Vandaar volgen we de 25 naar Hamar aan de Mjøsa. Om vervolgens de E6 te volgen naar Lillehammer. Net voorbij Lillehammer vinden we Hunderfossen Camping (http://www.hunderfossen-camping.no) De camping ligt naast een grote stuwdam. En aan de andere kant ligt het Hunderfossen Familiepark (http://www.hunderfossen.no) Nogal wat Noren met kinderen op de camping die dagelijks naar het park gaan. Ook hier hebben we wat gefietst en we zijn met de gondelbaan naar de skipistes geweest die nu gebruikt worden als fietspistes. Met de Mountainbike in de gondel naar boven en dan met een rotvaart via de pistes weer naar beneden. Armen hoofd en benen goed ingepakt, maar beneden liepen er toch nog al wat rond met open benen en ellebogen. 3 Dagen op deze camping en dan weer verder. De E6, langs de Mjøsa, eerst een eind volgen en dan naar beneden naar Gjøvik. En van daar via de 33 een toeristische route naar de E16 bij Aurdal. We volgen de E16 tot bij Fagernes. Vandaar volgen we de 51 langs de Neselvi tot Vang aan het meer Vangsmjøse. Hier komen we op Bøflaten Camping Aksjeselskap (http://www.boflaten.com) We komen hier tussen de besneeuwde bergtoppen. Een heel mooi gebied met veel watervallen. Hier een mooie bergtocht gemaakt met mooie uitzichten over de camping en het dorp aan het meer. Ook 2 dagen op deze camping en dan weer verder. De uitzichten worden steeds spectaculairder. We volgen een toeristische route naar de Lærdalstunnelen. Deze tunnel is de langste autotunnel ter wereld en is ongeveer 24,5 kilometer lang. Hij is onderdeel van de hoofdroute van de hoofdstad Oslo naar Bergen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
De tunnel loopt van Lærdal naar Aurland. Deze plaatsjes liggen aan de Sognefjord, die met 204 km de op één na langste fjord ter wereld is. Na de tunnel bij Aurland, volgen we de spectaculaire toeristische route met veel tunnels en haarspeldbochten via de 50 naar Hol. Net voor Hol bij het Hovsfjord vinden we Birkelund camping Veel Nederlanders op deze camping. We hebben hier een wandeling in de omgeving gemaakt. Na 2 dagen weer verder. We volgen de 7 naar Geilo en vandaar de toeristische route via de 40 door het Humedal naar Kongsberg en vandaar de E134 naar Seljord (http://www.seljordcamping.no) Vanaf deze camping hebben we contact opgenomen met Jan-Peter  (neef) en Jacqueline, die net verhuisd zijn van Sauda naar Skien. We willen even een bezoekje afleggen. Nou, we worden gastvrij ontvangen. Harm (mijn broer) en Tina zijn er ook. Zij helpen de komende dagen met verhuizen. Leuk om de familie daar eens te ontmoeten. We hadden de planning om in de buurt van Skien een camping te zoeken, en dan via de ferry Color Line in Sandefjord naar Strömstad in Zweden te varen. Maar de wegen waren wat vlakker hier en ook wat groter, zodat het lekker opschoot en we besloten om vandaag nog over te steken naar Zweden. We hoefden maar even op de ferry te wachten en stonden al snel aan boord. De overtocht duurde 2.5 uur, en dan waren we om half zeven in Zweden. Het was nog even zoeken naar een camping. Maar die vonden we in de buurt van Uddevalla. Uddevalla West, is een eilanden groep voor de kust. Ergens bij een heel klein dorpje Dragsmark moest een camping liggen. Maar op de aangegeven coördinaten was geen camping te vinden. Dus gebeld met de eigenaresse dat we haar niet konden vinden. Maar met ons Nederlands Engels en haar Zweeds Engels viel de communicatie niet mee. Maar uiteindelijk kwamen we er achter dat we nog ca. 100 meter verder moesten rijden en dan een bosweg in. Pas toen zagen we tussen de struiken een bordje staan van de camping. Niet erg duidelijk. We mochten in de boomgaard van de boerderij staan, en het was alsof je in een sprookje terecht was gekomen. Zo knus en gezellig zag het er allemaal uit. Qua camping was het niks. Douche en toilet was bij haar in huis, of een tonnetje in een hokje in het bos. Maar we wilden eigenlijk dat we hier nooit weer weg hoefden.
De volgende dag een fietstocht gemaakt via een veerboot naar een ander eilandje. Daar wat rond geneusd en gefietst. De volgende dag weer achter het stuur en op weg naar de laatste camping in Zweden. We volgden de E6 naar Göteborg en Halmstad, een 20 km. verder bij Laholm slaan we linksaf richting Örkelljunga en halverwege bij Váxtorp vinden we Våxtorps Naturcamping HB (http://www.naturcamping.com) een mooie rustige en goed verzorgde camping. We nemen een dag rust omdat we de volgende dag in één keer via Helsingborg, Malmö en Kopenhagen weer via de eilanden naar de camping bij Gesten in Denemarken willen rijden. De laatste avond in Váxtorp kregen we een onweersbui met veel hagel. De volgende morgen scheen de zon weer en was het heerlijk weer. Tot aan de grens met Denemarken bleef het droog en zonnig maar in Denemarken hebben we tot aan de camping diverse onweersbuien gehad. Op de camping heeft het ook nog de hele avond gerommeld maar geen echte bui meer. Wel lekker warm, tot een uur of elf nog buiten gezeten. De volgende morgen de tocht naar Nederland ondernomen. Deze duurde zo'n 4 uur langer dan verwacht. In Duitsland waren ze bij Hamburg met de Elbetunnel bezig en 2 tunnels afgesloten. Al 24 km. voor de tunnel sta je al in de file. En later op de E22 nog een keer, maar daar zijn we de omleidingsroute (U-route) gevolgd. En dat viel nog wel mee. En toen nog een keer voor de grens bij de Ems-tunnel bij Leer.

Voor onze vakantiefoto's op onderstaande link klikken

Unknown zei

Leuk om jullie verslag te lezen, de fotos zijn erg mooi. Wij overwegen een soortgelijke reis te maken. Hoelang hebben jullie over deze reis gedaan? Wat was het aantal gemaakte kilometers? Alvast bedankt voor uw reactie. Gr Mirthe

De Koopmannetjes zei

Bedankt Mirthe dat je onze foto's mooi vindt.
Wij hebben ook geweldig genoten van deze mooie tocht.

Wij hebben een maand gedaan over deze reis, en hebben ca. 5000 km. gereden.